onsdag 25 maj 2011

Allt är inte guld som glimmar - Per-Åke Johansson rapporterar

Det är ett särskilt stort nöje för mig att presentera Konfys Analys första gästbloggare, Per-Åke Johansson. Mannen som delvis är ansvarig för att man började med schack och otaliga "du lär dig av dina misstag", trots att det uppenbarligen inte alltid var fallet. Det är sista rondens avgörande parti i Växjös KM 2011 som gäller. Per-Åke ger en mustig rapport av det schackliga och psykologiska drama som tog plats i klubblokalen, den där kyliga kvällen i april. Varsågoda. 

Förutsättningen är att Tobias vinner KM vid minst remi, men jag tar hem titeln om jag vinner. Tobias, denna vältränade jiu-jitsu-kämpe mot dubbelt så gamla, stillasittande förtidspensionären Pelle. Rankingtalen skvallrar också om en viss spelstyrkeskillnad.

Gutzmann, Tobias [2108] - Johansson, Per-Åke [1847]
1. e4 d5 2. exd5 Dxd5 här bjuder Tobias remi. Har han respekt för ”den gamle”? Nej tack svarar jag. Klockan är bara 18.30 och jag vill inte åka hem redan. 3. Sc3 Da5 4. f4?! 

4. f4?!

Så kommer överraskningen. Jag har spelat skandinaviskt många gånger, men aldrig mot en tysk. Typiskt då man möter en tysk, som givetvis inte spelar skandinaviskt som skandinaver, utan väljer ett drag som jag aldrig tidigare mött. Här måste alltså förbrukas bade tid och hjärnkapacitet I ett tidigt skede. 4. f4 är givetvis bra i det här partiet, om inte annat, psykologiskt. Det får bli naturliga utvecklingsdrag ett tag.  (4. d4) 4... Sf6 5. Lc4 Lg4 6. Sf3 e6 7.d3 c6 (7... Sc6 är bättre) 8. O-O Ld6 9. De1 O-O Redan här kändes det tveksamt. Efter 10. Se4 Dxe1 börjar det lukta remi, hur nu en sådan luktar.11. Sxe1 En liten överraskning. 11…Le7 12. h3 var det här en typisk tysk fingerspitzengefühl? Situationen krävde en lutare och här kanske finns något. Tyckte mig se att Tobias såg lite nervös ut. 12…Le2!

12...Le2!

13.Tf2 som jag hoppats på, men Sxf6+ var betydligt bättre. Nu får jag behålla springaren som kommer irritera den vita hövdingen. Här vankas kvalité.Tvinga tornet till d2, löparen bort från diagonalen f1-c4 så jag kan spela Lc5+ och skörda. 13…Sxe4 14. Txe2 Sg3 15. Td2 b5!

efter 15...b5!

16. Kf2 Det här är bättre än omedelbara Lb3, men löser inte problemet, 16...Lh4! 17. Lb3 Se4+ 18. Ke2 Sxd2 19. Lxd2 Här gäller det att utveckla resten av klossarna, säkra ställningen, byta några lätta pjäser och klara tiden. 19...Sd7 20. Sf3 Lf6 21. c3 c5 22. Le3 Tac8 23. Sd2 a6 24. Se4 Le7 och svart verkar ha konsoliderat sin fördel.

24...Le7 med härlig konsolidering

25. Td1 Tfd8 26.d4?! cxd4 Möjlighet till pjäsbyten kom efter 27. Lxd4 och i begynnande tidsnöd tyckte jag att det var likvärdigt med Sf6 och Sc5. Utan att räkna något djupare på ställningen blev det 27…Sc5?

Det ödesdigra 27...Sc5?

Men efter 28. Lxc5 insåg jag att det inte var frågan om pjäsbyten, utan två lätta för torn. Ridå! 28...Txd1 29. Lxe7 Td7 0,5 - 0,5.

29...Td7 och överenskommen remi

Luften ur, bensinen slut och remibud. Där flög den möjligheten till KM-titel. Surt sa Pelle. Och angående Malmö - Helsingborg i allsvenskan. Jag säger, spela schack i stället. Där förekommer sällan publikproblem eftersom vi saknar publik.

Och efter dessa bevingade ord tackar jag Pelle för detta förträffliga bidrag. Har du ett parti du vill kommentera eller bara tycker förtjänar oerhört mycket uppmärksamhet? Hör av dig så tar vi ett gott samtal. God afton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar